Wetgeving - Openbare weg

2023 update – De elektrische step in Nederland

Bijgewerkt op 3 januari 2023 | Nog steeds geldig vandaag

Via de chat krijgen we veel vragen binnen of de elektrische step op de openbare weg mag in Nederland. In dit bericht leggen we uit wat de huidige status is van de wetgeving omtrent elektrische steps.

Mogen elektrische steps op de openbare weg in Nederland?

Het korte antwoord is dat de meeste elektrische steps nog niet op de openbare weg in Nederland mogen rijden. Dit komt doordat er nog geen wetgeving is specifiek voor elektrische steps. Sommige e-steps vallen onder de Wet Bijzondere Bromfietsen, waardoor deze wel officieel de weg op mogen. In onze eerdere artikel lees je welke steps zijn toegestaan. En hier vind je elektrische step voor openbare weg.

Dus elektrische step zijn verboden in Nederland?

Maar wat is nu de status voor de andere elektrische steps? En zijn die steps nu illegaal? Om deze vragen te beantwoorden duiken we in de wetsvoorstellen die nu bij de Tweede Kamer liggen. Het kabinet-Rutte III wil er nog níet aan beginnen. Door het ongeluk met de Stint was daarom een tijdelijke toetsingskader opgesteld. De Stint viel onder dezelfde categorie “bijzondere bromfietsen”. De elektrische step valt daar ook onder. In het Toelastingskader voor LEV’s staat hoe de planning er uit ziet van het ministerie.

Het ministerie spreekt over LEV. De afkorting voor LEV staat voor Light Electric Vehicles. Een LEV is een licht en klein voertuig die elektrisch wordt aangedreven. Hierbij gaat het niet om trapondersteuning. Een LEV is maximaal 55 kilogram. De elektrische step is een voorbeeld van een LEV. Andere LEV’s zijn bijvoorbeeld:

  • E-step
  • E-bike
  • E-bakfiets
  • Elektrische scootmobiel
  • Elektrische brommobiel
  • E-skateboard
  • Elektrische monowheel
  • Elektrische hoverboard
  • E-skateboard

Lees meer over dit onderwerp

Wanneer zijn andere elektrische steps toegestaan in 2023?

Het ministerie heeft een richtlijn opgesteld voor een mogelijke legalisering van lichtgewicht elektrische voertuigen. Op z’n vroegst wordt dit voorstel halverwege 2022 naar de Tweede kamer verstuurd.

Kader voor LEV’s

Er wordt momenteel wel gewerkt aan een nationaal kader voor LEV’s, zodat er regelgeving kan worden ontwikkeld voor de toelating van LEV’s. Hier werken een aantal partijen aan mee, zoals het ministerie van IenW en de RDW.

In dit kader worden zaken meegenomen zoals technische eisen van elektrische steps, hoe goedkeuring kan worden gegeven en hoe hier vervolgens toezicht op kan worden gehouden.

Nieuwe elektrische step regels in 2023

Deze partijen werken nu samen aan het realiseren van een nieuw LEV-kader. Deze nieuwe regels voor lichte elektronische voertuigen (LEV), waaronder e-steps, zullen naar verwachting in 2023 van kracht worden. Het ministerie heeft opgesteld voor een mogelijke legalisering van lichtgewicht elektrische voertuigen.

De belangrijkste aanpassing in het nieuwe kader is dat het ministerie van IenW niet meer verantwoordelijk zal zijn voor de toelating van elektrische steps. Dit zal bij de RDW komen te liggen. Dit is mogelijk een eerste stap naar goedkeuring van elektrische steps in Nederland. Echter zal het ministerie van IenW hier nog steeds aan moeten meewerken.

Welke elektrische step is legaal in Nederland?

Dus welke elektrische step mag op de weg? Momenteel geldt dit alleen als het is goedgekeurd door de RDW. De legalisering is op basis van elektrische step met kenteken.

Volgens het minister wil dat iedfere fabrikant haar elektrische step modellen laat goedkeuren voor de RDW. Deze elektrische steps zijn al goedgekeurd door de RDW.

In de praktijk zal het dus nog wel even duren voordat Nederlanders legaal en verzekerd met hun elektrische step de weg op kunnen.

Wetgeving elektrische steps Duitsland

Dit staat nog steeds in schril contrast met de regels voor elektrische steps in Duitsland. Hier zijn namelijk de volgende regels van toepassing:

  • De Elektrische step leeftijd is minimumleeftijd 16 jaar;
  • Geen rijbewijs nodig;
  • De elektrische step snelheid is 25 kilometer per uur;
  • Maximale gewicht 55 kg;
  • Elektrische step met kenteken wordt verplicht;
  • Het dragen van een helm is niet verplicht;
  • Het rijden op een fietspad wordt verplicht;
  • De LEV zal vallen onder de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (WAM).

Deelsteps in Breda en Rotterdam

De gemeente Breda (in samenwerking met Bird) wil met de deelsteps een proef draaien van 6 maanden. De stad en het bedrijf vragen aan Cora van Nieuwenhuizen akkoord te gaan. Rotterdam start rond juli 2022 ook met een proef elektrische deelsteps. Op basis van toekomstige proeven lijkt de weg voor elektrische steps in Nederland steeds toegankelijker.

Volg ons

Dit blijft dus nog afwachten tot begin 2023. Wij van NieuweStep zitten bovenop deze ontwikkelingen. Als je de laatste updates wilt horen, meld je aan voor onze nieuwsbrief of houd deze pagina in de gaten. Hier worden legale elektrische steps toegevoegd.

Bron: Maatregelen verkeersveiligheid PDF

Reacties (6)

  1. r van der Velde

    Ik heb ook een step met duits kenteken en verzekering. alleen geld de verzekering niet in nederland

  2. Mike Del Papa

    Vraag mach das in Deutschland gekeurde en met kenteken versene e step ook in Nederland op de openbare weg?

    • Redactie

      Beste Mike,
      Je wilt weten of een elektrische step met een Duits kenteken in Nederland gebruikt mag worden op de openbare weg. Goed dat je hiernaar informeert.
      De RDW geeft aan deze vraag niet te kunnen beantwoorden. En daarom verwijzen zij je graag door naar de politie.
      Het telefoonnummer van de politie is: 0900 – 8844.

      • Yo

        Dat lijkt me simpel te beantwoorden op basis van je “truc” met een buitenlandse step. Als Nederlandse bestuurder mag je geen voertuig besturen met een buitenlands kenteken. Hetzelfde zal gelden voor de step.

        • Redactie

          Dank voor je antwoord! Toch is bovenstaande advies voor ons in ieder geval leidend.

          • Amego

            Een verzekeringsbewijs is geen kenteken. Die redenatie gaat dus niet op. Duitse verzekeraars verstrekken ook geen verzekering aan personen die geen woonadres in Duitsland hebben.
            Ondanks dat is het een feit dat de estep gewoon niet is toegestaan op de openbare wegen in Nederland, dus Nee!

Comments are closed.